2

راهکار فوری برای کنترل مصرف برق

  • کد خبر : 28287
  • 10 خرداد 1397 - 8:44
راهکار فوری برای کنترل مصرف برق

راهکار فوری برای کنترل مصرف برق

دانستنی آنلاین:با افزایش مصرف برق در روزهای اخیر، همچون سال‌های گذشته مساله کنترل مصرف و صرفه‌جویی مطرح شده است.
تصویر 2 راهکار فوری برای کنترل مصرف برق

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین،به علت گرمای بی‌سابقه با مشخصه دوره زمانی زیاد، مصرف انرژی الکتریکی در کشور بشدت افزایش یافته و از مرز ۵۵ هزار مگاوات نیز عبور کرده است.

با توجه به پیک حدود ۳۰ هزار مگاواتی برق در فصل زمستان، افزایش ۲۵ هزار مگاواتی مصرف برق در فصل تابستان، عمدتا ناشی از تأثیر بارهای سرمایشی است که طول زمانی آن کمتر از ۴۵ روز متوالی است.

به عبارتی دیگر سرمایه ملی کشور در بخش برق برای تأمین حدود ۱۷ هزار مگاوات و برای یک دوره کوتاه صرف می‌شود که قطعا باید برنامه‌ریزی و اقدامات عملی جهت مدیریت مصرف برق در بخش بارهای سرمایشی صورت پذیرد.

به هر حال در شرایط فعلی، پدیده افزایش دما با دوره زمانی طولانی احتمال بروز خاموشی را در کشور افزایش داده و خصوصا افزایش دمای هوا همراه با پدیده گردوغبار و رطوبت بالا شرایط سختی را نیز برای مردم استان‌های جنوبی کشور رقم زده است که ضرورت استمرار تامین برق را الزامی و به نوعی اخلاقی و یک وظیفه ملی نموده است. از طرفی دیگر نشانه‌های خوبی از بالا رفتن مصرف برق در بخش صنعت کشور ملاحظه می شود که نویدبخش توسعه و رشد کشور است.

سؤال فنی این است که در این شرایط چه باید کرد؟ توان تولید برق کشور در حد نیاز مصرف فعلی بدون هیچ ضریب ذخیره است و هرگونه حادثه در سمت عرضه برق، باعث بروز خاموشی می‌شود و افزایش دما نیز علاوه بر رشد مصرف برق، ظرفیت تولید و انتقال و توزیع تأسیسات برق‌رسانی را کاهش می‌دهد.

در این شرایط، مدیران صنعت برق مشابه همه شرایط خاص کشور، دست نیاز به همکاری مردم دراز کرده‌اند و خطر بروز خاموشی را در صورت صرفه‌جویی نکردن مردم جدی دانسته‌اند که هشداری واقعی است.

به دلایل ذکرشده فوق، همه هموطنان باید دو اقدام مؤثر زیر را تا ۲۰ مردادماه انجام دهند. بررسی‌های فنی و تجربیات به عمل آمده نشان می‌دهد اجرای اقدامات زیر در رفاه و آسایش آنان تأثیر محسوسی ندارد اما موجب کاهش چشمگیر مصرف برق می‌شود.

۱-‌ استفاده از دور کند در زمان استفاده از کولرهای آبی خصوصا از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از ساعت ۱۹ تا ۲۳

۲- تنظیم دمای کولرهای گازی در ۲۳ درجه خصوصا از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از ساعت ۱۹ تا ۲۳٫

سعید مهذب‌ ترابی – رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران

منبع: جام جم آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi