1

راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز

  • کد خبر : 27985
  • 25 اردیبهشت 1397 - 12:54
راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز

راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز

در فصل‌های سرد سال صرفه‌جویی در مصرف گاز به میزان چشمگیری انرژی مصرفی را کاهش می‌دهد. ۷۰% انرژی مصرفی در ایران صرف گرمایش و سرمایش خانه‌ها می‌شود. ۱۵ % از انرژی مصرفی نیز صرف تولید آب گرم می‌گردد. هر خانواده می‌تواند با رعایت اصول ساده‌ی صرفه‌جویی در مصرف انرژی، باعث کاهش مصرف انرژی تا یک سوم شود. همراه با ما به سوی صرفه‌جویی در مصرف گاز پیش می‌رویم.
صرفه‌جویی به معنای پیدا کردن روش‌های نو برای استفاده بهتر از منابع محدود، مخصوصا منابع تجدیدناپذیر است. با مصرف هوشمندانه انرژی علاوه بر کاهش قبض گاز و صورتحساب آن، به حفظ و پاکیزگی محیط‌زیست نیز کمک خواهیم کرد.

ورود موج سرما در فصول پاییز و زمستان باعث افزایش مصرف گاز در بین مردم می‌شود. برای عبور از روزهای سرد سال نیاز به رعایت یک سری قوانین و اصول ساده داریم. در این مقاله شما را با این اصول آشنا خواهیم کرد.

مصرف انرژی در خانه

ذخیره‌ی انرژی‌های تجدیدناپذیر
راه‌های حفظ انرژی

اصلاح الگوی مصرف یکی از مهمترین دغدغه‌های جوامع در حال رشد است. متاسفانه کشور ما به خاطر منابع غنی انرژی و ترویج روحیه مصرف‌گرایی به تدریج از مصرف مناسب و بهینه دور شده است. امروزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، یکی از موضوعات مهمی است که کشورها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مالی آن را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند.

در چند سال اخیر در ایران به مقوله صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیشتر از گذشته توجه شده است. مهندسی ساختمان یکی از عوامل تاثیرگذار در مصرف انرژی است. وسایل گرمایشی و سرمایشی در ساختمان‌ها یکی از عوامل مهم مصرف انرژی هستند.

صرفه‌جویی در واقع یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. برای نمونه لازم است تا برای کاهش مصرف انرژی خانه، خرید شیشه‌های دوجداره به قیمت بالاتر را بپذیریم. انجام این کار علاوه بر صرفه‌جویی در پول گاز و انرژی، بازگشت سرمایه را نیز در پی دارد و در نهایت با مستهلک شدن هزینه‌ها، خانه‌ای داریم که هزینه‌های آن کم شده است.

رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

مطابق با ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کشور، مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی اسـت. وزارت مسکن بر مبنای این ماده اقدام به انتشار مقررات ملی در بیست مبحث نموده اسـت.

مبحث ۱۹ این مقررات مربوط به صرفه‌جویی در مصرف گاز و انرژی در ساختمان می‌شود. مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۷۰ به تصویب هیات وزیران رسید و اجرای آن در ساختمان‌ها الزامی گردید. از آن پس در تمام ساختمان‌هایی که در کشور ساخته می‌شود این قوانین رعایت می‌شود.

مبحث ۱۹ رعایت چه مواردی را در ساختمان الزامی کرده است؟

اتلاف انرژی در ساختمان ها
با رعایت اصول ساده، از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم
  • عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان
  •  نصب پنجره‌های دوجداره
  • عایق کاری حرارتی تاسیسات، سیستم‌های تولید آب گرم و سرد
  • نصب سیستم‌های کنترل‌کننده موضعی دما مانند شیرهای ترموستاتیک
  •  نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند مجهز به حسگر اندازه‌گیری دمای هوای محیط

راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز در ساختمان

همانطور که در بالا هم اشاره شد %۷۰ انرژی مصرفی در ایران صرف گرمایش و سرمایش خانه‌ها می‌شود. ۱۵ % از انرژی مـصرفی نیز صرف تولید آب گرم می‌گردد. بنابراین آمار، حتی اگر اصول صرفه‌جویی را فقط در ساختمان‌ها رعایت کنیم، میزان زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌شود. در زیر به چند نمونه از اصول صرفه‌جویی در مصرف گاز اشاره می‌کنیم.

از دست ندهید:  راهکارهای ساده صرفه‌جویی در مصرف انرژی

موتورخانه

یکی از مهمترین مواردی که باید در بحث صرفه‌جویی در مصرف گاز در ساختمان‌ها مد نظر قرار گیرد، موتورخانه است. صرفه‌جویی در مصرف گاز در موتورخانه شامل مواردی از جمله انتخاب مناسب تجهیزات، عایق‌بندی و سرویس منظم است.

اجاق گاز

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اتلاف سوخت در منازل، استفاده نادرست از اجاق گاز است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهات است. این کار باعث هدر رفتن ۴۰% سوخت می‌شود.

آبگرمکن

اهمیت رده‌ی انرژی دستگاه‌ها
دقت به رده‌ی انرژی مصرفی سیستم‌های بکار رفته در ساختمان

برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت باید دمای آبگرمکن را روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر، تنظیم کنید. اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ۷۵ درجه سانتی‌گراد باشد، یعنی شما سوخت زیادی را هدر می‌دهید. آبگرمکن‌هایی که برچسب مصرف انرژی آنها در رده C یا پایین‌تر است، سوخت بسیار زیادی را هدر می‌دهند.

انتخاب مناسب تجهیزات موتورخانه

بالا بودن ظرفیت دستگاه‌ها تضمینی برای افزایش بازدهی آنها نیست. ظرفیت بالا باعث افزایش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن دستگاه می‌شود. در نتیجه طول عمر تجهیزات کم می‌شود. پس ظرفیت موتورخانه و تجهیزات آن را متناسب با حجم ساختمان در نظر بگیرید.

درزگیر

درز همه پنجره‌ها را با درزگیر بپوشانید. اما اگر از بخاری گازی استفاده می‌کنید، باید حتماً قسمتی از درزها را برای تأمین هوای تازه باز بگذارید. اگر پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می‌کند و دودکش دو جداره ندارد، حتما قسمتی را باز بگذارید.

پنجره‌های دوجداره

هدر رفت انرژی در ساختمان ها
میزان اتلاف انرژی از قسمت‌های مختلف ساختمان

حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد اتلاف انرژی ساختمان از طریق پنجره‌ها صورت می‌گیرد. با استفاده از پنجره‌های دوجداره استاندارد می‌توان این اتلاف انرژی را به حداقل ممکن کاهش داد. برای کاهش تبادل حرارتی از طریق پنجره‌ها، استفاده از قاب‌های استاندارد UPVC و آلومینیوم ترمال بریک استاندارد بسیار موثر است.

جمع‌بندی صرفه‌جویی در مصرف گاز

بهتر است بدانیم حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از بهای مصرف انرژی در خانه به لوازم خانگی برمی‌گردد. پس اگر در انتخاب وسایل خود دقت کنید می‌توانید هزینه‌های مصرف انرژی خود را کاهش دهید. برای مثال می‌توان به خرید وسایل گازسوز استاندارد و دارای رده‌ی انرژی بالا اشاره کرد.

نصب ترموستات قابل برنامه‌ریزی در اتاق‌ها، عایق‌کاری مناسب تجهیزات برای جلوگیری از اتلاف انرژی راه دیگری است. دقت داشته باشید در هنگام پخت و پز اندازه شعله مناسب با ظرف باشد. اگر ظرف کوچک را بر روی شعله بزرگ قرار دهید، مصرف گاز برای پخت دوبرابر می‌شود. هرچه بیشتر با راه‌های صرفه‌جویی آشنا باشیم بهتر می‌توانیم صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته باشیم.

منبع: روزچین

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi