1

راهنمای سفر به دریاچه گهر؛ نگینی بر دامنه‌های رشته کوه زاگرس

  • کد خبر : 28399
  • 18 خرداد 1397 - 8:49
راهنمای سفر به دریاچه گهر؛ نگینی بر دامنه‌های رشته کوه زاگرس

راهنمای سفر به دریاچه گهر؛ نگینی بر دامنه‌های رشته کوه زاگرس

دانستنی آنلاین: دریاچه گهر در دامنه‌ی اشترانکوه امروزه به یکی از توریستی‌ترین مناطق کشور تبدیل شده است. در این گزارش راهنمای سفر به این دریاچه را می‌خوانیم.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین،دریاچه گهر یکی از دریاچه های آب شیرین دائمی در دامنه های رشته کوه زاگرس است که کوه اشترانکوه آن را احاطه کرده است. گهر به نگین اشترانکوه یا نگین زاگرس معروف است.

دریاچه گهر طول متوسط ۱/۵ کیلومتر و عرض متوسط ۹۰۰ متر و عمق متوسط ۲۰ متر دارد و در ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی دورود لرستان در میان منطقه ی حفاظت شده ی اشترانکوه قرار دارد.

چگونه به دریاچه گهر سفر کنیم؟

برای رسیدن به دریاچه گهر راه نسبتا سختی در پیش دارید. خوشبختانه این منطقه تاکنون از آسیبهای انسانی در امان مانده و همچنان بکر باقی مانده است. بهترین فصل برای سفر به این دریاچه فصل بهار و تابستان است اما به دلیل حفظ پوشش گیاهی و دارویی منطقه معمولا محیط بانی منطقه از نیمه ی اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه از رفت و آمد به این دریاچه جلوگیری می کنند.

برای سفر به دریاچه گهر ابتدا باید به استان لرستان بیایید. از آنجا دو راه برای رسیدن به دریاچه گهر وجود دارد. یکی از مسیر شهرستان دورود و دیگری از شهرستان الیگودرز.

از شهرستان دورود تا دریاچه گهر حدود ۳۳ کیلومتر مسافت در پیش دارید که حدود ۱۵ کیلومتر از آن را میتوانید با ماشین شخصی تان بروید. در واقع در شهرستان دورود می بایست خود را به چشمه خیوه برسانید و از آنجا به بعد را باید پیاده روی کنید.

آخرین مسیر ماشین رو به سمت دریاچه گهر، چشمه خیوه است که تمام مسیر آسفالت است و انتهای جاده نیز فضایی برای پارک ماشین و همچنین نگهبانی وجود دارد.

از آنجا به بعد تا دریاچه گهر حدود ۱۸ کیلومتر راه است که معمولا حدود ۵ تا ۷ ساعت آن را طی خواهید کرد. همچنین بخشی از مسیر را هم می توانید با حیواناتی مانند الاغ طی کنید. در هر فصلی که سفر کنید پوشش گیاهی مسیر شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و تماما در طول مسیر لذت خواهید برد. معمولا بومیان یا افرادی که زیاد به این منطقه سفر کرده اند آخرین ساعات شب را برای حرکت به سمت دریاچه انتخاب می کنند  که طلوع و در هوای دم صبح به دریاچه برسند اما اگر برای اولین بار است که به دریاچه گهر سفر می کنید حتما در طی روز حرکت کنید که مسیر را گم نکنید و از مواجه احتمالی با حیوانات منطقه در امان باشید.

مسیر دیگری که می توانید از طریق آن به دریاچه گهر برسید از شهرستان الیگودرز است. شهر الیگودرز فاصله ی زیادتری به دریاچه دارد اما در نهایت مسیر پیاده روی آن تا دریاچه یک ساعت است.

از شهرستان الیگودرز تا دریاچه گهر حدود ۵تا۶ ساعت می بایست در جاده ای پرپیچ و خم و آسفالت نشده رانندگی کنید و اگر خودرو شاسی بلند دارید راحت تر خواهید بود در غیر اینصورت از رفتن از آن مسیر ترجیحا خودداری کنید. از آخرین نقطه ای که می توانید با ماشین خودتان بروید تا دریاچه گهر حدود یک ساعت پیاده راه است اما معمولا گردشگران داخلی و خارجی معمولا مسیر شهرستان دورود را برای رفتن به دریاچه انتخاب می کنند؛ چرا که هم مسیر جذابتری دارد و هم پوشش گیاهی و جانوری بکرتری.

تفریحات ممکن در دریاچه گهر

دریاچه گهر به دوقسمت گهربزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است. گهر بزرگ حدود ۸۵ هکتار و عمق متوسط ۲۰ متر و گهر کوچک که به فاصله‌ی ۲ کیلومتری از گهر بزرگ قرار دارد که حدود ۵ هکتار و عمق متوسط ۲۰ متر  است. آب گهر بزرگ از طریق چشمه‌های کوهستانی تامین می شود و آب گهر کوچک از رودخانه‌ای به نام تاپله سرچشمه می ‌گیرد.

اگر اهل ماهی گیری هستید دریاچه ی گهر گزینه فوق العاده ای برای گذراندن تعطیلات شما است. در این دریاچه ماهی هایی نظیر قزل خال قرمز، قزل آلا، ماهی سیاه و ماهیان مارماهی به وفور دیده می شود که می توانید با یک لنسر به شکار آنها بروید.

اما همانطور که در بالا گفته شد ماهیگیری در این دریاچه تا اواسط خرداد ماه ممنوع است و اگر صرفا به نیت ماهی‌گیری  قصد سفر به این دریاچه را دارید، سفر خود را تا فصل تابستان به تعویق بیندازید.

قایق سواری

اگر به دریاچه گهر می رویدد قایق سواری را فراموش نکنید. با قایق می توانید با دل دریاچه بروید و آب زلال و زندگی ماهیان و آبزیان را در کف دریاچه تماشا کنید.

پیاده روی و کوهنوردی

پیاده روی و کوهنوردی یکی از تفریحاتی است که می توانید در سفرتان انجام دهید. گهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و با توجه فصلی که به آنجا می روید پوشش گیاهی متنوعی دارد که میتوانید با کوهنوردی و پیاده روی اطراف دریاچه از آن لذت ببرید.

همانطور که گفته شد منطقه دریاچه گهر دارای پوشش گیاهی متنوعی است بطوری که حدود ۴۵ گونه جانوری پستاندار مانند بز، آهو، گرگ و گراز و ۲۰۰ گونه پرنده مانند شاهین و عقاب در آنجا زندگی می کنند. دریاچه گهر منطقه‌ای محافظت شده است و اگر از آن دسته افرادی هستید که به قصد شکار به این منطقه سفر می کنند حتما تحت پیگیرد قانونی قرار خواهید گرفت.

نکات مهم قبل از سفر

حتما به هنگام سفر لوازمی مانند چراغ قوه، پاوربانک، میان وعده و خوراکی،آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

در همه ی فصل ها می توانید به دریاچه گهر سفر کنید حتی در فصل زمستان که سراسر پوشیده از برف است. اگر در فصل پاییز به آنجا می روید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید زیرا شب های سردی را در پیش خواهید داشت.

منبع: مهر

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi