1

زنان باردار در مسافرت چه نکاتی رارعایت کنند؟

  • کد خبر : 2024
  • 24 بهمن 1394 - 15:59
زنان باردار در مسافرت چه نکاتی رارعایت کنند؟

زنان باردار نیز همانند همه مردم می توانند، سفر کنند، اما لازم است به نکات زیر توجه نموده ، آن ها را رعایت نمایند :

زنان باردار نیز همانند همه مردم می توانند،  سفر کنند، اما لازم است به نکات زیر توجه نموده ، آن ها را رعایت نمایند :

1- قبل از تعیین وقت سفر، حواستان باشد که بهتر است سه ماهه‌ی دوم بارداری را برای سفر انتخاب کنید: هفته‌ی چهاردهم تا بیست وهفتم.
2- در سه ماهه‌ی اول بارداری، به دلیل حالت ‌تهوع‌های احتمالی صبحگاهی و خطر سقط جنین، سفر کردن مخصوصاً با هواپیما ریسک بالایی دارد.
پیش از سفر

*مقصدی که به آنجا سفر می‌کنید مهم است. بررسی کنید که بیماری‌های واگیردار در آن‌جا شایع نباشد. حتماً می‌دانید که در دوران بارداری هر واکسنی را نمی‌توانید تزریق کنید. واکسن‌هایی مثل آبله‌ مرغان، سرخک، سرخجه و اوریون که ویروس ضعیف‌شده را به بدن تزریق می‌کنند و خطر ابتلای خفیف به آن بیماری وجوددارد، برای خانم‌های باردار خطرناک هستند. واکسن‌های هپاتیت نوع A، هپاتیت نوع B، آنفلوآنزا و کزاز ضرر ندارند و شاید حتی به باردارانی که در معرض ابتلا به این بیماری قرارگیرند، توصیه هم بشود. به‌طورکلی اگر مجبور نیستید، بهتر است به شهر و کشورهایی که احتمال ابتلا به بیماری درآن‌ها بالاست سفر نکنید. یا اگر احتمال می‌دهید آب در آن‌جا آلوده باشد و شما را در کم‌ترین حالت به اسهال و استفراغ مبتلا کند، سفر نکنید.
*اگر سفر هوایی در پیش دارید، مقررات شرکت هوایی را بررسی کنید. بعضی از شرکت‌های هوایی، به هیچ عنوان اجازه‌ی سفر از هفته‌ی سی و ششم حاملگی به بعد را نمی‌دهند و اغلب آن‌ها اجازه‌ی کتبی و گواهی پزشک‌تان برای خطر نداشتن سفر درخواست می‌کنند.
*حتماً برنامه‌ی سفرتان را با پزشک‌تان درمیان بگذارید. معاینات و آزمایش‌های نهایی و لازم را انجام دهید.

*یک گزارش کامل از بارداری‌تان تهیه کنید و همراه داشته باشید که سن خودتان، تاریخ آخرین پریود، تاریخ دقیق زایمان، تعداد و نتایج بارداری‌های قبلی‌تان، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری، نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها، سابقه‌ی جراحی اگر داشته‌اید و گزارش مراجعات به پزشک‌تان در دوران بارداری در آن باشد. حتی گروه خونی خود و اِرهاش آن را هم ذکرکنید، ممکن است نیاز به تزریق خون پیداکنید.

*یک لیست از نام و شماره‌تلفن‌های افرادی را که در مواقع اضطراری بتوان با آن‌ها تماس گرفت، تهیه کنید و در کیف دستی‌تان همراه داشته باشید.

*اگر سفرتان طولانی است، برای موارد اضطراری، مشخصات و آدرس یک پزشک مورداعتماد را در مقصد بشناسید یا از پزشک‌تان بخواهید شما را در این مورد راهنمایی کند.

*داروهای خاص و ویتامین‌هایی را که باید روزانه مصرف کنید، همراه خود ببرید. هیچ معلوم نیست که در مقصدتان بتوانید آن‌ها را تهیه کنید. نسخه‌ی پزشک‌تان را هم همراه داشته باشید.
در طول سفر

*سفر باید برای شما تجدید انرژی باشد نه این‌که خودش عامل ایجاد استرس گردد، پس سعی کنید با درست‌ترین و بهترین انتخاب‌ها آسودگی خیال خود را فراهم کنید.

*اگر سفر هوایی در پیش دارید، بهتر است که به هنگام تهیه‌ی بلیت شرایط بارداری خود را توضیح دهید و تا حد ممکن راحت‌ترین صندلی را بگیرید. صندلی‌های ردیف وسط هواپیما، صندلی‌های راهرویی، بهترند چون ممکن است به دفعات بخواهید از دستشویی هواپیما استفاده کنید یا هر از گاهی در راهرو قدم بزنید. صندلی‌های سر و دُم هواپیما هم به دست‌شویی نزدیک‌تر و مناسب‌ترند.

*سبک سفر کنید. چمدان چرخ‌دار و یا ساکی که به‌راحتی بتوانید آن را روی دوش بیندازید، انتخاب کنید. اگرچه توصیه می‌شود که یک همسفر داشته باشید ولی اگر تنها هستید باید به این فکر کنید که همیشه هم در وقت لزوم باربر یا آدم مهربانی دم دست‌تان نیست که در حمل چمدان کمک‌تان کند، پس باید بتوانید خودتان از عهده‌اش بربیایید.

*وقت زیادی برای رفتن به فرودگاه و یا ایستگاه بگذارید که اگر اتفاقی افتاد یا در ترافیک گیر کردید دچار استرس نشوید. زودتر هم اگر رسیدید، همراه داشتن کتاب و موسیقی به دادتان خواهد رسید.

*درست است که فعالیت‌های‌تان محدودتر شده ولی باردار بودن دلیل بر لذت نبردن نیست. هنوز هم می‌توانید پیاده‌روی و موزه‌گردی کنید یا به رستوران بروید. فقط حواس‌تان باشد که به هر حال زودتر از قبل ممکن است خسته شوید پس از هر موقعیتی برای استراحت و تجدیدقوا استفاده کنید. حمام کنید، بخوابید، یا فقط مدتی دراز بکشید و پاهای‌تان را جایی بالاتر از بدن قراردهید.

*طبیعی است که در دوران بارداری بیشتر باید به فکر رژیم غذایی خود باشید. سعی کنید همیشه تنقلات و غذاهای سالم همراه داشته باشید مثل ساندویچ، بیسکویت، آجیل و میوه‌های خشک، حتی سیب یا هویج. در سفر هوایی می‌توانید قبل از پرواز غذای خاص سفارش دهید و اگر رعایت رژیم خاصی لازم است در سفارش‌تان قید کنید. آب زیاد بخورید. برای این‌که دچار مشکل کم‌آبی نشوید همیشه بطری آب همراه داشته باشید. به‌مقدار کم قهوه و چایی هم می‌توانید بخورید. در مقصد هم مراقب غذای خود باشید. اگر از کیفیت آب مقصد اطلاعی ندارید بهتر است سبریجات خام مصرف نکنید. به طور کلی هم بهتر است چندین وعده‌ی سبک غذا بخورید تا مثلاً سه وعده‌ی سنگین.

*در دوران بارداری خیلی بیشتر از قبل به دستشویی نیاز دارید. هرجایی که دست‌شویی تمیز پیداکردید استفاده‌کنید! ممکن است دست‌شویی‌های هواپیما خیلی تمیز نباشند. در سفرهای جاده‌ای در هر توقف‌گاهی پیاده شوید، هم به قصد کمی استراحت و هم دست‌شویی. می‌توانید کیفی مخصوص دست‌شویی در سفر همراه داشته باشید و در آن دستمال کاغذی جیبی (یا از همین دستمال‌های رولی که مقوای آن را بیرون کشیده‌اید تا جای کم‌تری در کیف بگیرد)، دستمال مرطوب، مایع یا ژل پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده دست (آنتی‌باکتریال) قراردهید. در هواپیما نزدیک‌ترین صندلی‌ها به دستشویی را انتخاب کنید. همان‌طور که در بالاتر هم اشاره شد، صندلی‌های راهرویی، ردیف‌های خیلی جلو یا خیلی عقب هواپیما مناسب‌ترند.

*نشستن به مدت طولانی باعث خستگی و ورم‌کردن پاها می‌شود. اگر با اتومبیل سفر می‌کنید و یا خودتان رانندگی می‌کنید، هر یک یا یک و نیم ساعت یک‌بار پیاده شوید، کمی قدم بزنید، به بدن‌تان کش و قوس بدهید و خستگی درکنید. در قطار و هواپیما و اتوبوس، کفش‌های‌‌تان را دربیاورید و صندل راحت یا جوراب روفرشی که بتوانید با آن راه بروید، ‌بپوشید. هر از چندی هم در راهروها قدم بزنید. اگر کنارتان صندلی خالی هست، استفاده کنید و پاهای‌تان را روی آن درازکنید. اگر هم نیست، پاهای‌تان را روی لبه‌ی صندلی‌تان یا روی چمدان جلوی پای‌تان بگذارید. حتی درحالت نشسته هم می‌توانید پاهای‌تان را، قوزک و مچ و انگشتان پا را، تکان داده و ماساژ بدهید. به هرحال با تمام این اوصاف پاها کمی ورم می‌کنند، کفش راحت‌تر و قابل‌انعطاف‌تری بپوشید. حتی کمی هم اگر به پا بزرگتر بود بهتر! کفش بهتر است چرمی باشد که نرم و منعطف بوده و هوا در آن جریان داشته باشد. کف آن لاسپیاده روی

تیکی باشد که سُر نخورید و زیاد پاشنه نداشته (حداکثر 5 سانت) و یا پاشنه‌های یک‌تکه داشته باشد.

*لباس‌تان هم بهتر است گشاد و راحت باشد که خون به‌راحتی در بدن جریان داشته باشد. لباس‌های نخی و راحت در پیش‌گیری از عفونت‌های واژینال هم مؤثرند. اگر به مناطق گرم و مرطوب سفر می‌کنید، باید بیشتر مراقب این عفونت‌ها باشید چون بیماری‌های قارچی در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. لباس‌های گشاد و نخی بپوشید و شلوارهای تنگ را فراموش کنید. بعد از شنا بلافاصله لباس شنای خیس را عوض کنید. قبل از سفر هم با پزشک خود درمورد همراه داشتن پمادهای ضدقارچ مناسب مشورت کنید.

*در سفر از هرگونه فعالیت تفریحی و ورزشی که باعث فشار به شکم و بدن می‌شود و یا ضربه‌های شدید و خطر سقط جنین دارد ، مثل: اسکی، اسکی روی آب، اسکیت، پاتیناژ، اسب‌سواری، جت‌اسکی، غواصی بپرهیزید. در پارک‌های تفریحی از سوارشدن به دستگاه‌هایی که سقوط یا توقف ناگهانی و شدید دارند خودداری کنید. وان آب خیلی داغ و جکوزی زیاد مناسب نیست، بالا بردن دمای بدن در ماه‌های اول بارداری خطر ابتلا به نقایص مادرزادی در جنین را بالا می‌برد. اما تمام این‌ها دلیل نمی‌شود که در مسافرت و تعطیلات هیچ تفریح نکنید و فقط گوشه‌ای بنشینید (مگر این‌که خودتان بخواهید!) هنوز هم می‌توانید با مشورت پزشک‌تان ورزش کنید. پیاده‌روی‌های سبک در شیب کم، شنا در آب‌های آرام، یوگا، دوچرخه‌سواری ثابت، آهسته دویدن. به هر حال شما خود بهتر از هرکسی خودتان را می‌شناسید، به بدن‌تان گوش کنید و اگر در حین ورزش کردن، بیش از حد گرم‌تان شد یا خسته شدید و احساس ناراحتی کردید، دست نگه دارید و استراحت کنید.
منبع مطالب:
https://zoraq.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi