مهارت های زندگی

تقویت مهارت جرأت مندی در زندگی

من فرد تقریباً فعالی هستم ولی هنگامی که با شرایط و محیط جدیدی روبرو می شوم کمی می ترسم و همیشه سعی می کنم نظرات دیگران را تأیید کنم چون از طرد شدن می ترسم. افکار منفی بقیه اذیتم می کند ولی توان نه گفتن به آنها را ندارم. لطفا من را راهنمایی کنید چون خیلی از آینده ام می ترسم؟

برای این که بتوانید در موقعیت های مختلف بخوبی از حق خودتان دفاع کنید باید به تقویت مهارت جرأت مندی در زندگی خود بپردازید. در این نوشتار انواع جرأت مندی را به طور خلاصه و کوتاه برایتان شرح می دهیم:

جرأت مندی اساسی: این نوع جرأت مندی ، ابراز ساده و مستقیم باورها، احساسات یاعقاید شما است.  این نوع جرأت مندی معمولاً از طریق عبارات ساده ای چون “من می خواهم ” یا “من احساس می کنم ” ابراز می شود.

 جرأت مندی قوی: این نوع جرأت مندی ، انتقال حساسیت ها به شخص دیگر است. این نوع جرأت مندی معمولاً شامل دو بخش می شود.  بازشناسی موقعیت یا احساسات شخص دیگر که به دنبال آن اظهار نظری صورت می گیرد که در آن شما از حقوق خاص خود حمایت می کنید.  “من می دانم که شما واقعاً سرتان شلوغ بوده است ولی من می خواهم احساس کنم که رابطه ها برای شما مهم است. می خواهم شما به من و ما زمانی را اختصاص دهید.”

جرأت مندی فزاینده: این نو ع جرأت مندی زمانی به وقوع می پیوندد که شخص دیگری در واکنش به جرأت مندی اساسی شما شکست می خورد و به تجاوز علیه حقوق شما ادامه می دهد. در نتیجه شما به تدریج جرأت مندی را گسترش می دهید و به نحو فزاینده ای بر رأی خود محکم تر تأکید می ورزید. در این گونه جرأت مندی حتی ممکن است شما به پاره ای از اعمال اشاره کنید که درصورت ادامه رفتار طرف مقابل، از شما به عنوان نتیجه بروز کند ولی اشاره به اعمال تنها پس از چند عبارت جرأت مندانه اساسی و پایه ارائه می شود. برای مثال اگر شما تا پنج  بعد از ظهر فردا کارتان را روی ماشین من تمام نکنید من مجبور می شوم به فلان یا بهمان دفتر تجاری زنگ بزنم .

برای این که بتوانید در موقعیت های مختلف به خوبی از حق خودتان دفاع کنید باید مهارت جرأت مندی را به خوبی بیاموزید.

جرأت مندی از طریق گفتار با “من ” آغاز شونده: این نوع جرأت مندی خصوصاً برای بیان احساسات منفی مفید است. این نوع جرأت مندی یک اظهار نظر سه بخشی را شامل می شود:

وقتی شما چنین و چنان کردید….     (رفتار را توصیف کنید.)

 اثرات عبارت هستند از …  (این موضوع را که چگونه رفتار به نحو عینی و ملموس بر شما اثر می گذارد، توصیف کنید.)

 (من احساس می کنم که)عبارت اول شخص مفرد را به کار ببرید: “من احساس می کنم که “به جای ” شما فلان یا بهمان هستید .”

 تمرکز اصلی دراظهار نظرهای با “من” آغاز شونده،  روی بخش (من احساس می کنم)، “من می خواهم”می باشد. به هنگام ابراز خشم، تمایل غالباً بر سرزنش شخص دیگر، از کوره در رفتن و اختیار هیجان را از کف دادن است.

 جرأت مندی از طریق گفتار با “من “آغاز شونده، می تواند به شما کمک کند به نحو سازنده بر خشم متمرکز شوید و در ارتباط با احساسات خودتان موضع روشنی بگیرید.

 یادگیری جرأت مند بودن به شیو ه ای مثبت

چگونه شروع کنیم: یک نظام اعتقادی و ارزشی را قبول کنید که به شما رخصت ابراز وجود بدهد .این گام، دشوارترین گام است. بدین معنی که چنین نظامی است که به شما اجازه می دهد خشمگین شوید، ” نه ” بگویید، درخواست کمک کنید و خطا کردن را قبول کنید.

این مهارت ها عبارتند از جرأت مندی اساسی ، جراتمندی قوی، جراتمندی فزاینده از طریق گفتار با “من” آغاز شونده

 از بهترین مهارت های ارتباطی خود استفاده کنید. تماس چشمی مستقیم بر قرار کنید: وضع بدنی مناسب به خود بگیرید، حالات چهره خود را مناسب با پیام انتخاب کنید، سطح و آهنگ مناسب صدای خود را حفظ کنید، زمان مناسبی را برای جرأت مندی انتخاب کنید.

 شما می توانید در ارتباطی که با دوستان و اعضای خانواده خود برقرار می کنید این مهارتها را تمرین کنید ولی به آنها ابتدا بگویید که مشغول چه کاری هستید! روی کمک آنها می توانید حساب باز کنید، در مورد چگونگی انجام مهارت ها ، از این افراد باز خورد دریافت کنید. ارتباط صادقانه در دراز مدت به روابط شما یاری می رساند. در آغاز سعی نکنید رفتارتان را در مورد موقعیت های دشوار و فشار آور تغییر دهید. ابتدا در موقعیت هایی که کمترین احتمال خطر را دارد، تمرین کنید.

منبع: تبیان

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کدبازان

Close