تداوم رشد گردشگران ایرانی ترکیه در 2018؟

در همین حال، وضعیت گردشگری ترکیه در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۵۷۰ نفر در این مدت از این کشور بازدید کرده‌اند که نسبت به یک میلیون و ۵۵ هزار و ۴۷۴ نفر سال گذشته افزایش ۴۸/ ۳۸ درصدی معادل حدود ۴۰۶ هزار نفری را تجربه کرده است. این میزان گردشگر خارجی ورودی به ترکیه حتی در ژانویه سال ۲۰۱۵ نیز که مجموع گردشگران خارجی ترکیه در آن سال به حدود ۳۶ میلیون و ۲۴۵ هزار نفر رسید، سابقه نداشته است.

  مبادی برتر گردشگری همسایه شمال غربی

 ایران در ژانویه سال ۲۰۱۸ در صدر مبادی گردشگری ترکیه قرار گرفته و ۵۶/ ۱۰ درصد از کل گردشگران ورودی به این کشور را تشکیل داده است. گرجستان نیز پس از ایران در رده دوم مبادی برتر گردشگری این کشور قرار داشته و با ورود ۱۵۱ هزار نفر از اتباع گرجستانی به این کشور، ۳۲/ ۱۰ درصد از کل گردشگران خارجی ورودی به ترکیه را در اختیار داشته‌اند. بررسی آمار ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ همچنین نشان می‌دهد شمار گردشگران گرجستانی وارد شده به ترکیه در ماه مشابه سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است که معادل رشد ۷ درصدی آنان است.  پس از این دو کشور، بلغارستان در رتبه سوم، روسیه در جایگاه چهارم و آلمان نیز در رده پنجم قرار داشته‌اند.

در ژانویه سال ۲۰۱۸، حدود ۸۷ هزار نفر از اتباع این کشور وارد ترکیه شده بودند که نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۷ افزایش بیش از ۴۱ هزار نفری نشان می‌دهد که به معنای افزایش بیش از ۵۳ درصدی نسبت به ژانویه مشابه است. شمار گردشگران آلمانی وارد شده به ترکیه نیز در ژانویه سال ۲۰۱۸ افزایش ۸ هزار نفری نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۷ پیدا کرده که حاکی از رشد ۳/ ۱۰ درصدی آنان است. اتباع روسی سفر کرده به ترکیه نیز افزایش ۲۸ هزار نفری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهند که معادل رشد ۷۰ درصدی آنان است. البته این میزان رشد به‌دلیل آن است که در سال گذشته پس از تنش‌های سیاسی که بین ترکیه و روسیه ایجاد شد، تحریم سفر به این کشور از سوی روس‌ها کلید خورد و همین اقدام موجب کاهش چشمگیر تعداد اتباع روس‌تباری شد که وارد این کشور می‌شدند.

  تداوم رکوردشکنی ایرانیان؟

بسیاری از کشورهایی که روی صنعت توریسم خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، در وهله نخست به همسایگان خود و توانایی جذب آنها فکر می‌کنند. این مساله به‌خصوص به جمعیت و میزان هزینه‌کردی که اتباع این کشورها در مقصد مورد نظر خود می‌کنند، ارتباط دارد. ایران کشوری است با جمعیت تقریبا ۸۰ میلیون نفر که می‌تواند بازار بسیار مناسبی را برای گردشگری ترکیه فراهم کند. علاوه‌بر این وضعیت مخارجی که ایرانیان در این کشور می‌کنند نیز به گواه سازمان تورگردانان و فعالان این صنعت در ترکیه، بالاتر از میانگین گردشگران بین‌المللی است که وارد این کشور می‌شوند. همین موضوعات موجب می‌شود که ایران برای گردشگری ترکیه به عنوان مبدا حساسی به حساب آید که حتی در اوج بحران‌های سیاسی و امنیتی ترکیه نیز با اندکی کاهش گردشگر همراه بود.

در سال ۲۰۱۶ در اوج مشکلاتی که از کودتا گرفته تا درگیری‌های داخلی این کشور بر آن سایه افکنده بود، در میان مبادی برتر گردشگری ترکیه، تعداد گردشگران روسی در سراسر سال کاهش ۷۶ درصدی یافت و آلمانی‌ها کاهش ۳۰ درصدی را شاهد بودند. تعداد توریست‌های بلغارستانی نیز با افت ۷ درصدی روبه‌رو بود و از کل گردشگران خارجی وارد شده به این کشور هم ۳۰ درصد کاسته شد، اما گردشگران ایرانی تنها ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ کمتر شدند. مروری بر آمار گردشگران وارد شده به ترکیه حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۵ ایرانیان بازدیدکننده از این کشور به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسید که در سال ۲۰۱۶ با اندکی کاهش به یک میلیون و ۶۵۵ هزار نفر تقلیل یافت و در سال ۲۰۱۷ با افزایشی چشمگیر، از مرز ۵/ ۲ میلیون نفر گذشت و رکوردی در گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه خلق کرد که پیش از این متعلق به سال ۲۰۱۰ بود که در آن سال یک میلیون و ۸۸۵ هزار ایرانی به آن کشور سفر کرده بودند. اکنون، با توجه به اینکه آمار ماه ژانویه رشدی حدودا ۵۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته پیدا کرده است، این سوال می‌تواند پیش بیاید که آیا در پایان سال ۲۰۱۸ شاهد رکوردی جدید در شمار ایرانیان وارد شده به ترکیه خواهیم بود؟

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین