1

تحلیل مدیرعامل سایپا از وضعیت صنعت خودرو در سال جاری

  • کد خبر : 28303
  • 02 ژوئن 2018 - 9:29
تحلیل مدیرعامل سایپا از وضعیت صنعت خودرو در سال جاری

تحلیل مدیرعامل سایپا از وضعیت صنعت خودرو در سال جاری

امسال سال بسیار سختی برای ما خواهد بود. ما از تحریم‌های قبلی عبور کردیم اما در شرایطی که تحریم‌های قبلی بسیار ساده‌تر از تحریم‌های جدید بود. چراکه بانک‌های خارجی حمله‌ آمریکا را به خودشان در گذشته تجربه‌ کرده‌اند و این بار با تجربه‌تر رفتار خواهند کرد

وضعیت صنعت خودرو در سال جاری به‌واسطه شرایط داخلی و خارجی دچار پیچیدگی فراوانی شده است. با تحریم‌های تازه، صنعت خودرو این‌بار وضعیت سخت‌تری خواهد داشت چرا که دیگر هیچ بانکی حاضر به ریسک همکاری با ایران و بازکردن ال‌سی برای کشورمان نیست. در زمان تحریم‌های قبلی بسیاری از بانک‌ها مشمول جرایم سنگین آمریکا شدند و دیگر حاضر نیستند تن به جریمه‌های چندصد میلیون‌دلاری آمریکا به دلیل همکاری با کشور ما بدهند.

از سوی دیگر بحث افزایش قیمت ارز مستقیما روی قیمت قطعات وارداتی تاثیر خواهد گذاشت. هر چند در این زمینه دولت تعهد داده که ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردکنندگان را تامین خواهد کرد اما باز هم در آینده شاهد مشکلات بسیاری برای خودروسازان هستیم.

در تحلیل وضعیت تحریم‌های جدید و اینکه این‌بار چه تاثیری بر صنعت خودرو کشور می‌گذارد، محسن جهرودی مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تحریم‌های جدید به مراتب از دور قبلی تحریم‌ها سخت‌تر خواهد بود، می‌گوید: «بحث واردات خودرو به کشور ظاهرا مشمول تحریم نیست. هر تعداد و تیراژ و هر خودروی گرانی را که بخواهید می‌توانید به کشور وارد کنید و مشمول تحریم‌های بین‌المللی نخواهید شد.»

محسن قاسم جهرودی

وی با بیان اینکه تنها چیزی که مشمول تحریم‌ها خواهد شد، واردات قطعات منفصله است، اظهار می‌کند: «این امر به منظور آسیب‌رساندن به صنعت خودرو ایران انجام می‌شود. خروج یک جانبه آمریکا از برجام تنها با هدف ضربه‌زدن به خودروسازی ایران صورت گرفته است.»

صنعت خودروی کشور ما در سال‌های اخیر محرک بسیاری از صنایع دیگر بوده است. صنایعی که تا پیش‌از اوج گرفتن صنعت خودرو و رسیدن به تیراژ بیش‌از یک‌میلیون‌وششصدهزاردستگاه‌خودرویی فعلی، بیشتر خام فروش کرده‌اند و یا به طور محدود به عرضه محصول در دیگر صنایع مشغول بوده‌اند. صنعت خودرو طی این سال‌ها باعث شد بسیاری از صنایع دیگر رونق بگیرند و افزایش تولید داشته باشند.

به این صورت افراد بسیاری در این صنعت و صنایع وابسته به آن مشغول به کار شده‌اند. تحریم مستقیم آمریکا چیزی بیش‌از ۵۰۰هزار شغل را در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشورمان هدف گرفته است و به این دلیل در سال‌های گذشته صنعت خودرو به صورت مستقیم مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود.

مدیرعامل سایپا با تاکید بر اهمیت صنعت خودرو می‌گوید: «گروه خودروسازی سایپا با ۴۲هزارپرسنل، گروه صنعتی ایران‌خودرو با ۶۳هزارنفر پرسنل مشغول به کار هستند و ۴۳۰هزارنفر در قطعه‌سازی فعالیت دارند. در مجموع چیزی بیش از ۵۰۰هزار نفر به طور مستقیم در صنعت خودرو ایران کار می‌کنند.»

تحریم‌های آمریکا تاثیر بسیار زیادی بر خودروسازی کشور خواهد گذاشت. در این شرایط البته خودروسازان باید پیش از این‌ها خود را آماده مقابله با تحریم‌های احتمالی می‌کردند. به نظر می‌رسد سال جاری، سال بسیار سختی برای خودروسازان خواهد بود و آن‌ها نیز این مساله را به‌خوبی درک کرده‌اند.

جهرودی در خصوص وضعیت خودروسازان در سال جاری می‌گوید: «امسال سال بسیار سختی برای ما خواهد بود. ما از تحریم‌های قبلی عبور کردیم اما در شرایطی که تحریم‌های قبلی بسیار ساده‌تر از تحریم‌های جدید بود. چراکه بانک‌های خارجی حمله‌ آمریکا را به خودشان در گذشته تجربه‌ کرده‌اند و این بار با تجربه‌تر رفتار خواهند کرد.»

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه با تاکید بر سخت بودن شرایط تحریم فعلی می‌افزاید:‌ «یکی از بانک‌ها در تحریم‌ قبلی با ایران همکاری می‌کرد اما از سوی آمریکا ۱میلیارددلار جریمه شد و در نهایت با پرداخت ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون‌دلار جریمه توانست آمریکا را راضی کند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «حالا بانک‌های خارجی با این تجربه پا به دور بعدی تحریم خواهند گذاشت. روز بعد از صحبت‌های ترامپ این بانک به ما اعلام کرد که دیگر ال‌سی ما را نمی‌پذیرند.»

جهرودی همچنین می‌گوید: «البته ملت ما ۴۰سال است که با این تحریم‌ها زندگی کرده است. اجازه نمی دهیم دشمنان نظام بخواهند با توسل به صنعت خودرو سر ملت را پایین بیاورند و ما در مجموعه سایپا قول می‌دهیم ملت ایران را در این صنعت سربلند نگه داریم.»

به نظر می‌رسد باتوجه‌به تحلیل مدیرعامل سایپا، واردات خودرو بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا خواهد کرد. چراکه جلوگیری از واردات خودرو هیچ مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند. برعکس هر چیزی که مربوط به تولید در کشور و موجب اشتغال و درآمدزایی باشد، مشمول تحریم‌ جدید آمریکا خواهد بود.»

تحریم جدید آمریکا اشتغال و تولید را در کشور هدف گرفته و به‌نظر می‌رسد صادرات صرف خودرو به ایران تحریمی در بر نخواهد داشت. البته خودروسازانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران پیش قدم شده بودند، در صورتی که در آمریکا هم منافعی داشته باشند، قطعا از ادامه کار در کشورمان منع خواهند شد و مورد جریمه دولت آمریکا قرار خواهند گرفت.

منبع: اخبار خودرو

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi