2

تبدیل یارانه نقدی به وثیقه بانکی

  • کد خبر : 15191
  • 15 تیر 1396 - 11:09
تبدیل یارانه نقدی به وثیقه بانکی

بانک مرکزی اعلام کرد در نظر دارد امکان صدور کارت‌های اعتباری به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها و تبدیل یارانه نقدی به وثیقه بانکی را مقرر سازد. کارت‌های اعتباری یاد شده که موسوم به «یاراکارت اعتباری» است، در نهایت می‌تواند منتج به افزایش قدرت خرید خانوارها شوند.

بانک مرکزی اعلام کرد در نظر دارد امکان صدور کارت‌های اعتباری به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها و تبدیل یارانه نقدی به وثیقه بانکی را مقرر سازد. کارت‌های اعتباری یاد شده که موسوم به «یاراکارت اعتباری» است، در نهایت می‌تواند منتج به افزایش قدرت خرید خانوارها شوند.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد، پیرو بخشنامه شماره ۹۵.۱۹۴۲۲۷ مورخ 18/ 6/ 1395 با موضوع ابلاغ «دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری» و با توجه به لزوم افزایش پوشش کارت‌های اعتباری در سطح کشور و تسهیل دسترسی اقشار و آحاد مختلف جامعه به‌ویژه طبقات کمتر برخوردار به خدمات اعتباری نظام بانکی، بانک مرکزی در نظر دارد امکان صدور کارت‌های اعتباری به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها را مقرر سازد. کارت‌های اعتباری یاد شده که موسوم به «یاراکارت اعتباری» است، در نهایت می‌تواند منتج به افزایش قدرت خرید خانوارها شود.

بر این اساس اقدامات و تمهیدات لازم برای صدور و عرضه «یاراکارت اعتباری» برای سرپرستان خانوارها تحت شرایط زیر از طرف شبکه بانکی صورت می گیرد:

۱- تمام سرپرستان خانوارها که مشمول اخذ یارانه هستند، می‌توانند با ارائه درخواست برای اخذ یاراکارت اعتباری به مؤسسه اعتباری مراجعه کنند.

۲- یاراکارت اعتباری در قالب عقد مرابحه ازسوی مؤسسه اعتباری صادر می‌شود.

۳- تسهیلات در قالب یاراکارت اعتباری، به‌صورت نسیه اقساطی به اشخاص مشمول اعطا می‌شود.

۴- به هر خانوار مشمول دریافت یارانه، صرفاً یک فقره یاراکارت اعتباری اعطا و کارت مزبور به نام سرپرست خانوار صادر می‌شود.

۵- صدور یاراکارت اعتباری به پشتوانه حساب‌های یارانه‌ای اشخاص مشمول انجام می‌پذیرد.

۶- در این طرح، تسهیلات ضمن انعقاد قرارداد لازم‌الاجرا و به پشتوانه وثیقه یارانه‌های نقدی اعطا شده و به این ترتیب مشکلات مربوط به تأمین وثایق اشخاص کم‌درآمد قابل رفع خواهد بود.

۷- بازپرداخت تسهیلات اعطایی به‌صورت خودکار از محل حساب‌های یارانه‌ای اشخاص انجام می‌پذیرد و بدین سبب ریسک ناشی از عدم پرداخت اقساط از سوی اشخاص مشمول به حداقل می‌رسد.

۸- سقف تسهیلات اعطایی به اشخاص مشمول با توجه به میزان یارانه خانوار تعیین می‌شود. در هر حال، در مرحله اول سقف پرداخت تسهیلات از طریق این سازوکار 50 میلیون ریال است.

۹- یاراکارت اعتباری دارای ویژگی گردان است؛ بدین نحو که تا تاریخ انقضا، همواره به میزان مابه‌التفاوت مبلغ سقف اعتبار و اصل تسهیلات تسویه نشده ازسوی مشتری، دارای اعتبار است.

۱۰- مانده یاراکارت اعتباری صرفاً برای اعطای تسهیلات در قالب مرابحه قابل استفاده بوده و تراکنش‌های مالی دیگر نظیر برداشت وجه، انتقال وجه و برداشت کارمزد از کارت مزبور مجاز نیست. واریز وجه به یاراکارت اعتباری از ممنوعیت این بند مستثنی است.

۱۱- مهلت بازپرداخت تسهیلات نسیه اقساطی، به تشخیص موسسه اعتباری و حداقل ۳۶ ماه و حداکثر ۶۰ ماه است.

۱۲- سود یاراکارت اعتباری برای تسهیلات نسیه اقساطی براساس نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار در مورد عقود غیرمشارکتی محاسبه می‌شود.

۱۳- در صورتی که سررسید تسهیلات اعطایی از طریق یاراکارت اعتباری، فراتر از تاریخ انقضای کارت باشد، مهلت بازپرداخت تسهیلات مزبور، در چارچوب ضوابط و مقررات، پس از تاریخ انقضای کارت ادامه می‌یابد.

۱۴- دارنده یاراکارت اعتباری، حداکثر تا تاریخ انقضای کارت ‏‏‏- که تاریخ مزبور از سوی مؤسسه اعتباری تعیین و بر روی کارت درج می‌شود- قادر به استفاده از اعتبار اعطایی است.

۱۵- مدت اعتبار یاراکارت اعتباری حسب درخواست دارنده و در صورت موافقت مؤسسه اعتباری قابل تمدید است.

۱۶- به‌منظور پوشش ریسک ناشی از قطع یارانه خانوارها، مؤسسه اعتباری می‌تواند نسبت به اخذ سفته و یا سایر تضامین متعارف قابل ارایه از سوی اشخاص مشمول به تشخیص خود، اقدام کند.

سایر موارد ناظر بر کارت اعتباری یارانه‌بگیران، تابع قوانین و مقررات ابلاغی از سوی بانک مرکزی است.

منبع: اقتصاد نیوز

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15191

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi