1

آشنایی با اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی – بخش اول

  • کد خبر : 11447
  • 07 اسفند 1395 - 14:04
آشنایی با اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی – بخش اول

وارد شدن به یک فضای جدید، مستلزم روبه‌رو شدن با واژه‌ها و اصطلاحاتی است که در آن فضا پرکاربرد و رایج است. از این رو، برای فعالیت بهتر در این فضاها باید با معانی این‌ گونه واژه‌ها آشنا شد. در نوشتار حاضر با برخی از اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی که بیشتر کاربرد دارند، آشنا می‌شویم.

#اصطلاحات #شبکه‌های_اجتماعی#بیشتر_بدانیم #دانستنی

همواره وارد شدن به یک فضای جدید، مستلزم روبه‌رو شدن با واژه‌ها و اصطلاحات ناآشنایی است که در آن فضا پرکاربرد بوده و رایج است. از این رو، برای فعالیت بهتر در این فضاها باید با معانی و چگونگي به‌کار بردن این‌ گونه واژه‌ها آشنا شد. در نوشتار حاضر با برخی از اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی که بیشتر کاربرد دارند، آشنا می‌شویم.

در این واژه‌نامه سعی بر این بوده تا بیشتر اصطلاحاتی که در بین کاربران ایرانی رواج داشته و یا از پايگاه‌هایي که در ایران بیشتر شناخته شده است، معرفی و توضیح داده شوند.

اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی

Social networking (شبکه‌های اجتماعی)

اصطلاح «شبکه اجتماعی» برای توصیف ابزارها و پایگاه‌هایی است که کاربران به وسیله آنها اقدام به انتشار و به اشتراک‌گذاری مطالب خود می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی شامل: وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها و پايگاه‌هايي است که به صورت اختصاصی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات، داستان‌ها، عکس‌ها، صوت‌ها و تصاویر ویدئویی کاربران ایجاد شده‌اند.

Profile (پروفایل)

صفحه‌ای است که کاربر هنگام عضویت در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند تا خود را بهتر به دیگران معرفی کند. این صفحه شامل: آواتار يا عكس کاربر، بیوگرافی، علاقه‌مندی‌های او، مطالبی که به‌روز کرده، فهرست دوستان و… بوده و برای سایر کاربران قابل مشاهده است. در برخی از شبکه‌های اجتماعی، اعضا قادرند تنظیمات پروفایل خود را به گونه‌ای انجام دهند که اطلاعات آنها به صورت عمومی یا خصوصی قابل دیدن باشد؛ بدین صورت که فقط اعضایی که در فهرست دوستان کاربر حضور دارند، پروفایل او را ببینند، «دوستانِ دوستان» کاربر نیز بتوانند او را ببینند، تمام اعضای آن شبکه اجتماعی قادر به دیدن موارد موجود در پروفایل باشند و یا حتی از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر نیز بتوان اطلاعات او را مشاهده کرد.

Avatar (آواتار = تصویر پروفایل)

آواتار، به عکس کوچکي گويند که بالای پروفایل قرار می‌گیرد. معمولاً صاحبان پروفایل عکسی از خودشان را قرار می‌دهند؛ اما بعضی نیز از تصوير افراد یا چیزهایی که دوست دارند، استفاده می‌کنند. این عکس هنگامی که کاربر در جایی يادداشتی می‌گذارد نیز نمایش داده می‌شود.

Home Page (صفحه خانگی)

صفحه خانگی، صفحه‌ای است که بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد آن می‌شوید. این صفحه اختصاصی بوده و فقط برای شما نمایش داده می‌شود و مواردی همچون: دسترسی به صندوق نامه‌، ویرایش پروفایل، حذف دوستان، پذیرفتن یا رد کردن درخواست‌های دوستی، دیدن فعالیت‌ دوستان و… در آن وجود دارد.

Feed (فید)

فید (خوراک) راهی است برای دسترسی به مطالب وبلاگ‌ها، سایت‌ها و يا خبرگزاری‌ها؛ بدون این که سایت مورد نظر را باز کنید. وقتی فید یک پايگاه اينترنتي را دنبال می‌کنید، با هر بار به روز شدن آن سایت، سرخط و تیتر مطالب منتشر شده نمایش داده شده و به‌راحتی می‌توان کل مطالب مورد علاقه را مطالعه کرد. اکنون فیدها یکی از اجزای جدانشدنی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند و کاربران بسیاری با دنبال کردن مطالب خود از طریق فید، به‌سرعت و به‌آساني در دنیای اینترنت فعالیت می‌کنند.

Keywords – Tags – interests (کلمات کلیدی ـ برچسب‌ها ـ علاقه‌مندی‌ها)

همه این کلمات برای نشان دادن سلایق و چیزهای مورد علاقه شما است. شما می‌توانید فهرست بلندبالایی از آنچه دوست دارید، در پروفایل خود قرار دهید تا دیگران نیز از طریق آن با علاقه‌مند‌های شما آشنا شوند. در بيشتر شبکه‌های اجتماعی، پر کردن فیلد «علاقه‌مندی‌ها» فقط به معنای نشان دادن علاقه‌ شما نیست؛ بلکه از این طریق و با کلیک روی مواردی که در این فیلد ذکر شده، می‌توان افرادی با سلیقه مشابه و دلبستگی‌های شبیه به شما را نیز یافت. درواقع، موارد متعددی همچون کتاب‌های مورد علاقه، کارهایی که دوست دارید انجام دهید، فیلم‌هایی که آنها را دوست دارید، موسیقی‌هایی که از آنها خوشتان آمده، نقل‌قول‌های زیبایی که در ذهن‌تان مانده و… را می‌توان در این قسمت جای داد.

به‌ عنوان مثال، شما فیلم «مادر» را در فهرست فیلم‌های مورد علاقه خود قرار داده‌اید. سپس می‌توانید با کلیک روی کلمه مادر، فهرست افرادی را ببینید که همچون شما، این فیلم را دوست داشته‌اند و آن را در فهرست خودشان قرار داده‌اند.

Friends (دوستان)

در شبکه‌های اجتماعی، برای «دوست» شدن با افراد، باید در صفحه فرد مورد نظر بر روی دکمه «اضافه کردن به دوستان» کلیک کرده و با این کار در واقع تقاضایی برای دوستی به آن شخص ارسال می‌کنید. هنگامی که آن شخص تقاضای شما را قبول کرد، شما می‌توانید فعالیت‌های او در شبکه اجتماعی را دنبال کنید، از مطالبی که به‌روز می‌کند اطلاع پیدا کنید، عکس‌های او را ببینید و یا پست‌هایی را که در وبلاگش منتشر می‌کند، بخوانید.

Friendship Request (درخواست دوستی)

هنگامی که می‌خواهید با فردی ارتباط برقرار کرده و او را در فهرست دوستان خود قرار دهید، درخواست شما برای فرد مورد نظر ارسال می‌شود. اگر آن فرد این درخواست را پذیرفت، شما در فهرست دوستان هم ظاهر شده و می‌‌توانید ارتباط نزديك‌تري با هم داشته باشید، برای همدیگر نظر گذاشته یا اطلاعات بیشتری را در مورد یکدیگر کسب کنید. در این حالت، اصطلاحاً شخص مورد نظر، درخواست دوستی شما را قبول کرده است. هنگام دادن درخواست دوستی، حالت دیگری نیز ممکن است به وجود آید و آن این که طرف مقابل شما، درخواست شما را رد کند و آن را نپذیرد.

Friend Finding (پیدا کردن دوستان)

برای یافتن دوستان جدید با علایقی شبیه به شما می‌توانید روی «علایق» خود که به صورت لینک درآمده، کلیک کنید و افراد بی‌شمار دیگری را ببینید که با شما در چیزهای مختلفی سلیقه یکسان دارند.

همچنین این واژه را می‌توان زمانی به کار برد که به وسیله کلمات کلیدی یا ایمیل، به دنبال یافتن افراد خاصی در آن شبکه اجتماعی می‌گردید.

Blocking (بلاک کردن)

به زمانی اطلاق می‌شود که شما نمی‌خواهید شخصی برای شما یادداشت یا پیغامی بفرستد یا برای مطالب شما کامنت بگذارد. در این حالت، شخص را بلاک می‌کنید. همچنین مدیران شبکه‌ها از این ابزار برای کنترل کاربران، قطع دسترسی آنان به قسمتی از پايگاه و یا اخراج کاربران خاطی از پايگاه شبكه اجتماعي استفاده می‌کنند.

Tag (برچسب)

تگ (برچسب)‌ها برای توضیح دادن یا دسته‌بندی کردن محتوای وب (متن، عکس، فیلم و صوت) به کار می‌روند. انجام این عمل (به اصطلاح تگ‌ زدن) توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود؛ به عنوان مثال، شما در یک شبکه اجتماعی، عکسی از یک منظره طبیعی قرار می‌دهید که در آن درختان و خورشید و جانواران وجود دارند. با انتخاب محدوده هر یک از اجزا مورد نظر، گزینه برچسب زدن را انتخاب می‌کنید و آن قسمت از عکس را تگ می‌زنید. تگ‌ها به جستجوی بهتر مطالب کمک می‌کنند.

Upload (آپلود = بارگذاری)

يعني قرار دادن یک یا چند عکس، ویدئو یا فایل صوتی از رايانه بر روی شبکه‌های اجتماعی به صورتی که بتوان از هر نقطه دنیا به آن دسترسی داشت. معمولاً برای دسترسی کاربران و افراد مختلف به فایل‌های آپلود شده، تنظیمات متعددی در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال، شما می‌توانید معین کنید که فقط دوستانتان بتوانند این فایل‌ها را ببینند یا تمام اعضای شبکه. حتی بعضی شبکه‌ها، این قابلیت را به کاربرانشان می‌دهند که خودشان به صورت دستی، کسانی را که دسترسی به آن فایل داشته باشند، انتخاب کنند.

Groups =Forums (گروه‌ها = فاروم‌ها)

گروه‌ها (فاروم‌ها) را افرادی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند در یک مورد خاص، مطالب خود را به اشتراک بگذارند. مثل گروه‌هایی در مورد ورزش، سیاست، اجتماع، حیوانات و… . بيشتر شبکه‌های اجتماعی این اجازه را به کاربرانشان می‌دهند که گروه‌های مورد علاقه خود را بسازند تا اطلاعات و ارتباطات خويش را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

ادامه دارد

منبع: ره آورد نو

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11447

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi